De jag läser får ni lida över:P.

Har suttit och läst igenom min förlossningsberättelse så nu tänker jag lägga upp den här:

förlossningen och sista tiden innan,,,
av Linalill | Tors 3 apr 20:06
Ja, jag slapp då att gå över tiden, men de gick inte riktigt till så som jag förväntat mig...
i ungefär en och en halv veckas tid så hade jag ont i övre delen av magen och ryggen, mådde illa på mornarna.
På tisdagen kom mamma och Anton för att hålla mig sällskap när Jonas jobbar.
På fredagen hade jag tid hos BM så jag avvaktade med ryggen tills dess. försökte iof ring MVC en eller två gånger men de var upptaget.
På fredagen kollade BM blodtrycket och urin, hade äggvita i urinen (2+) och 155/90 i tryck, så hon ansåg att de var bäst att jag kollade läget borta hos specialmödravården.
Mamma och jag gick hem, fixade lunch och barnvakt till Anton, sen åkte vi till Akis.
där skickar de ner oss till förlossningen där dem sätter en CTG kurva och gör ett UL, och tar urinprov. Nu låg trycket på 168/107.
Sen säger de att jag blir inlagd över natten för observation, vi får vänta en och en halv timme medan de möblerar om så att vi ska få plats :P.
Sen åkte vi upp, hamnade i sal 13. (huruvida de var tur eller otur låter jag vara osagt)
Fick dela rum med en annan gravid tjej.
Är helt slut! Ligger helt apatisk i sängen, älsklingen kommer förbi och säger godnatt efter jobbet.
Natten till lördagen var väl sisådär, hade ont i ryggen som vanligt och sover aldrig bra när jag byter säng och definitivt inte på en ny plats.
På morgonen tar de lite mer prover och därefter får jag träffa en läkare, dem gör bedömningen att jag lider av allvarlig havandeskapsförgiftning och det tas ett beslut om igångsättning.
Jag ringer Jonas och mor, och säger att dem ska sätta igång mig, så att de kan komma förbi om någon timme.
Sen så får jag en ballong insatt och jag får mensvärksliknande symptom.
Mamma och Jonas dyker upp ganska snabbt, mamma hade varit redo på en halvtimme ^^.
Jag försöker äta lite lunch men mår rätt illa av att äta (Inte ens morotskakan lockade).
Sen så tar vi sängen med oss och beger oss ner till förlossningen.
De kommer in massa folk, och presenterar sig, sen blev de skiftbyte efter typ en kvart.
Personalen tror ballongen ska komma ut kl 14.00 och de gjorde den, väldigt skum känsla när den skulle ut, inte skönt precis men inte så farligt.
När ballongen kommit ut så spräcker dem hinnorna så att vattnet ska gå och varm vätska rinner nerför mina ben. De sätter värkstimulerande dropp.
Sen så får jag en CTG kurva på mig, så att de kan hålla koll på hur värkarbetet fortskriver.
Värkarna börjar kännas relativt snart, och jag har fått tillsägelse att inte röra mig allt för mycket pga av mitt höga blodtryck. Jag får varma kuddar och provar senare på lustgas mot smärtan. Lustgasen var jag inte så förtjust i, blev ganska yr av den.
Framåt kl 18.00 så börjar jag bli lite borta, de gör rätt ont och barnmorskan föreslår att de ska sätta EDA, dels på grund av att de gör ont och dels pga av att de skulle sänka mitt blodtryck. Jag är lite tveksam men säger ja, vilket jag nu är glad för.
Världens skummaste narkosläkare kommer in och ska sätta i eländet, först försöker vi när jag ligger men de gick inge bra, sen får jag sitta upp. Tillsist sitter den där den ska, och värkarna är världens barnlek känns de som.
Äntligen fick jag en chans att vila =) och får t o m i mig en macka. Kvällen framåtskrider, jag försöker kissa men de funkar inte så de bestämmer sig för att tömma blåsan på mig, men de var inte alls mycket där, då sätter de en kateter för att kunna hålla koll på hur mycket jag kissar ut.
Sen så vill de att bäbisen i magen ska rotera, de känns verkligen mindre roligt, då andas jag lustgas igen, och den hjälper mig att fokusera, jag får beröm för hur bra jag slappnar av mellan värkarna och hur bra jag känner av att de ska komma.
Tillslut så får jag krysta, jag har ett stadigt tag om både mamma och Jonas i varsin hand. Under varje krystvärk så hann jag med mellan 3-4 tryckningar, men tyvärr var endast den sista effektiv varje gång, var rätt svårt för mig att få in dem, men jag kände ju själv vilka som var effektiva.
Så eftersom jag hade mina ineffektiva tryckningar så fick huvudet komma nästan ut flera gånger.
Tillsist så kommer huvudet ut, och de svider och jag vill trycka. Alla säger åt mig att slappna av. SÄKERT ;P jag säger till på skarpen att de funkar inte alls att slappna av, tillsist får jag trycka och ut kommer barnet.
Alldeles vit av fosterfett och i en fors av vatten kom lille Thor Nathaniel ut, klockan 00:32, de känns så himla bra!
Men sen ska moderkakan ut, och BM trycker på magen, definitivt inte skönt! Undersköterskan börjar massera mina lilltår :P mamma tyckte de lät bra så hon tog den andra lilltån. Efter ett tag får jag en sammandragning så jag får ut moderkakan. Då skall de inspektera mitt stackars underliv.
Spruckit vid blygläpparna, tre stygn på varje sida, som blev sydda medan jag andades lustgas och hade Nathaniel på magen, bara ytliga bristningar iaf.

Jag halvligger i sängen efter förlossningen och Jonas i fotöljen, mamma bestämmer sig för att åka hem. Tyvärr glömde jag se till att hon fick hålla underverket.
Var iaf himla skönt att ha med både mamma och Jonas där!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0